Pappa.


Lyssnat på Joni Mitchell hela dagen och det fick mig att börja tänka på pappa. Och eftersom jag skrev ett inlägg om mamma häromdagen kan jag lika gärna vara personlig och fortsätta.

När jag tänker på pappa är det många olika saker som kommer upp. Mannen som spelade Joni, Prince, Toto och jazz i bilen så fort vi åkte någonstans när jag var liten. Mannen som läste ur sagan om ringen för mig och samlade på pipor.
Den tydligaste bilden som dyker upp är pappa som sitter i fåtöljen och spelar tv-spel. Det är för att under mina tonår hade jag mitt rum i källaren och utanför var tvspelsrummet. Där satt pappa nästan varje kväll och spelade final fantasy IX, Gran Tourismo, Grand Theft Auto eller såg på Band of Brothers.
Som tonåring är man ju grymt osäker. Så många kvällar gick jag ut och satte mig bredvid pappa och pratade. Han hade alltid råd, var alltid lugn och lugnade i sin tur mig. Det är jag mycket tacksam för.

Inser att jag fått det att låta som om han är död men det är han verkligen inte! Han fyllde nyss 50 och medan jag är borta går han runt i mina kläder som jag lämnade kvar (vilket är det finaste jag hört på länge). Skrev nog i past-form (ja jag kan inte komma på ordet på svenska) bara för att jag inte bor där längre. Jag bor i Tokyo och somliga dagar saknar man sina föräldrar och bröder extra mycket.

Är mycket tacksam för mina päron!

PS: Insåg till min bestörtning att jag inte har en enda bild på mig och pappa tillsammans i datorn. Så det får bli bara pappa.

far

Kommentarer
Postat av: Morwen

Naw! Jag vill också läsa Sagan om Ringen för mina barn sen! :)

2010-12-11 @ 17:19:32
URL: http://screamwithme.blogg.se/
Postat av: Ärevördig riddarvän

Ååh, världens finaste att han går runt i dina kläder!

2010-12-11 @ 17:22:35
Postat av: Sofia Vienna

naaaah (:

2010-12-13 @ 08:06:16
URL: http://sofiavienna.se


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0