Japanen: en iakttagelse.


Bor som sagt med fem japaner samt har bott här nu i tre veckor. Har gjort en del iakttagelser av detta släkte som jag tänkte dela med mig. Nu är givetvis inte alla japaner på det här sättet (ganska självklart men det är alltid bra att förtydliga) så jag drar verkligen inte alla över en och samma kant även om jag uttrycker mig som om jag gjorde det.

1. De är sjukt pryda! Speciellt brudarna. Börjar man prata killar rodnar de med en gång och håller händerna för munnen. Mina närmaste vänner känner ju till mig och hur frispråkig jag kan vara. I Japan får jag hålla tillbaka ganska mycket och de rodnar ändå mer än vad mina vänner i Sverige kan göra. Mycket komiskt.
2. Normerna är mycket starka. De har en enorm uppdelning mellan vad en kvinna ska säga och göra till skillnad från en man. När något är coolt säger kvinnor "Sugoi" medan männen förväntas säga "Suge!". Jag bryter ju mot den normen precis som i Sverige med mitt nagellack och mitt sätt att vara. Tur att jag bor med människor som inte bryr sig och som välkomnar mig som jag är.
3. De kan vara mycket artiga men också sjukt otrevliga när det handlar om att ta sig först i folkstockningar. Då åker alla silkesvantar av.

Lite som jag kommit fram till. För övrigt byter jag inte namn på bloggen och Sofia ska designa om den :D:D Skitglad över det!!! http://sofiavienna.se där ni kan se hennes blogg.


llmmmmmmmmmm

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0