Nyår!


Helt sjukt att det är 2011 nu.
Nyårsafton var sjukt mysig. Jag och Helena drog till en Izakaya och käkade mat och drack öl. Vi beställde lite olika saker och vågade testa några nya saker. Tanken var att vi skulle invänta tolvslaget på ett Shrine för att se hur japanerna firade nyår. Vi fick en chock förra veckan när vi frågade Ko om vart vi bäst skulle se fyrverkerierna på nyårsafton. Surprise surprise de har inga fyrverkerier!! De går till templen och ber och slår i gong gongen. Så vi beslöt att det var exakt det vi också skulle göra.

nyår

jdwfe

Så efter middagen i Ikebukuro drog vi oss mot Sugamo där Shrinet låg. Vi gick först runt och kollade på alla olika stånd som fanns på området. Det såldes bjällror, amuletter och almenackor inför nya året! Jag köpte två olika bjällror till min nyckelknippa och kamera. Med Haren som är mitt tecken (är född 87) och det är även det året nu (2011) så yay. Efter det så iakttog vi vad japanerna gjorde. Först köpte de rökelse som de tände och bar till ett stort kar där de "renade" sig med den för att sedan slänga ned det i karet. Efter det tvättade av en staty med vatten och handdukar.

hhjkjl bwrrerty5 rfbrf grbr5e

Efter det stod vi och inväntade tolvslaget. Ungefär en halvtimma innan började de slå i en gong gong. Vi visste att de skulle slå i den 108 gånger så vi antog att de gjorde det som en nedräkning. Det var mycket mäktigt. Att stå där i natten framför ett tempel med en gong gong som räknade ner. Vid tolv så sprang alla japaner in i templet och slängde ner några mynt för att sedan buga. Efter det köpte de vita lappar som de knöt kring en stång. Jag gissar att de är fyllda med önskningar eller visdomsord. Efter detta drog vi oss hemåt nöjda.

heland

 


Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0