Women; a tribute!


olji

Ända sedan jag var liten har jag brunnit för starka kvinnor. Vet inte varför. Så fort man var ett gäng killar och skulle spela fightingspel valde jag alltid brudarna. Som Xenia i Goldeneye till exempel. Eller Peach i Mario Party (nu är Peach ingen bra kvinnlig förebild men ändå).
Jag vet inte var det kommer ifrån. Kanske har det att göra med de starka kvinnorna jag har i min släkt. Min farmor till exempel. Under hela min uppväxt har hon varit en symbol för styrka och mod. (Hon skrämmer bort inbrottstjuvarna ifrån kyrkan där hon bor genom att ställa sig på läktarn och skarpt ropa "Vem där!!!?"....obs sann historia och jag tror banne mig det har hänt två gånger). Hon läxade även upp pojkar som var elaka som barn genom att slänga dem över axeln och bära hem dem och slänga in dem i deras trädgårdar.

Min mamma har också alltid varit den starka bilden. På ett lite annat sätt än min farmor kanske men ändå. Hon har gått från lågstadielärare till rektor och vidare. Hon har också gjort saker som jag fortfarande är impad över. Som när ett gäng killar kastade grus på våra fönster och hon drog på sig gympadojjorna och jagade efter dem. Eller när hon ringde till min tekniklärare på högstadiet och skällde ut honom efter noter eftersom han kallat mig fjolla inför hela klassen för jag bytte från träslöjd till syslöjd.

Iaf. Så har detta inte gått över. Jag är fortfarande såld när kvinnor får kicka ass (speciellt karlars) kanske för att det fortfarande inte händer så ofta. Som Tsunade och Sakura i Naruto. Eller Uma Thurman och Catwoman. Thelma and Louise. Eller filmen death proof som i princip handlar om hur kvinnorna får sin hämnd mot mannen som jagar dem.
Så here's a tribute! FEMALE EMPOWERMENT!!!!




Kommentarer
Postat av: Mikaela

<3



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0